Träning och träningsvärk

Träningsvärk är något vi alla upplevt. De flesta har känt av det många gånger. Och medan många ser det som ett tecken på att man gjort bra ifrån sig, kan träningsvärken fortfarande vara irriterande emellanåt.

I grund och botten beror träningsvärk på svullnader i musklerna. Orsaken till denna svullnad är dock inte helt förstådd. Den uppstår vanligtvis ett eller två dygn efter belastningstillfället och håller i regel inte i sig längre ett antal dagar, max en vecka. Gör det fortfarande ont efter en vecka är det bäst att uppsöka vårdcentralen.

Under träningsvärken är det inte ovanligt att känna sig både stel och svagare i de berörda musklerna. Man känner speciellt av det när man aktiverar musklerna på ett liknande sätt som vid träningen.

Träningsvärk kan ibland misstas för andra former av smärta. Ett ofta använt sätt att testa detta är att värma upp kroppen och se om värken fortfarande är lika illa. Om värken går ned är det nästan säkert träningsvärk det handlar om. Det är till viss del av denna anledning varför många tycker det är skönt att basta när de har träningsvärk. Vissa uppskattar det så mycket att de ser till att kunna göra detta hemma. Massage är också något som kan lindra träningsvärk. Varken uppvärmning eller stretching har någon betydelsefull inverkan på träningsvärk. Men om man upplever att det är skönt att värma upp innan och stretcha efter är det heller inte något som visar kan leda till mer skador. Så länge man håller sig inom rimliga gränser så klart.

Att träna trots att man har träningsvärk är inte nödvändigtvis farligt. Men då man kan uppleva att musklerna är något svagare kan det vara bra att minska belastningen. Om möjligt kan man ju dock variera övningarna och träna andra muskler än de som inte värker. Att rotera mellan många olika sorts övningar är ett vanligt sätt att säkerställa att man kan träna oftare.

 

About