Träna rätt

Hemmaträning

Efter sommarsemestern och efter årsskiftet har gymmen sin högsäsong. Aldrig är det fler som tecknar sig för gymkort än vid dessa två perioder. Då vill man komma igång och träna och få fason på sin kropp. Och det är inget fel med det.

Att motionera ger massor av hälsofördelar och påverkar såväl kropp som själ på många positiva sätt. Men när man börjar träna så finns det vissa saker som man kan ha i åtanke så att man tränar på rätt sätt, får ut mesta möjliga av sin träning samt minskar skaderisken.

Här ger vi dig våra bästa tips för att träna rätt:

  • Glöm inte uppvärmningen. Många tycker att denna del av träningen är tråkig, men tyvärr är den alltför viktig för att missa. En av de största faktorerna som ökar skaderisken är att börja träna innan man är ordentligt uppvärmd.
  • Gör övningarna korrekt. Att lära in fel teknik kan vara ödesdigert. Ta gärna hjälp av en personlig tränare som brukar finnas på de flesta gym. Då får du ett personligt träningsprogram och du får lära dig hur du genomför varje övning på ett korrekt sätt. Se till att tekniken fungerar innan du ökar med vikterna.
  • Variera muskelgrupper. Dela upp träningen i exempelvis armar, ben/mage och axlar/rygg och se till att variera bland dem samt att låta respektive muskelgrupp vila ordentligt mellan passen. Att träna för ofta, för mycket, för länge ger sällan bättre resultat.
  • Håll ett bra tempo. När man styrketränar med ett högre tempo får man även konditionsträning medan ett lägre tempo är bättre anpassat för att bygga upp styrka.
  • Drick vatten. Glöm inte bort att dricka ordentligt med vatten när du tränar, för hög vätskebrist kan vara skadligt.
  • Ät så du orkar. Försök inte banta samtidigt som du sätter igång och tränar hårt. Kroppen behöver bra kost på regelbundna tider. För mer om kost i samband med träning läs denna artikel på Tränasmart.se.
  • Träna inte om du är sjuk eller skadad. Träna inte en skadad muskel för tidigt och undvik att träna ifall du har feber eller bara är alltför trött och seg.
  • Skaffa en träningspartner. Genom att träna tillsammans med någon annan så ökar träningsmotivationen och dessutom blir det roligare att komma iväg till träningen.
  • Bestäm ett mål med träningen. Att träna mot ett mål gör det roligare att träna och gör också att din träning kan bli mer strukturerad.
  • Ta vilodagar. Det är viktigt att låta kroppen vila, under träningen bryter man ned musklerna och det är först vid träning som kroppen får chansen att bygga upp musklerna igen, större och starkare.

Tänker du träna hemma så kan det vara bra att hitta några bra redskap att använda till styrketräningen. Vi har hittat några bra på Gymkompaniet.se. De har både skivstänger, hantlar och kettlebells, perfekt för att lyckas med styrketräningen hemma. Följ länken för att komma till Gymkompaniets sortiment.

Tänker du göra all träning hemma är det viktigt, som vi nämnt ovan att du får hjälp med hur du ska utföra alla övningar för att undvika skador och felbelastning på kroppen. Det finns en hel del träningsvideor på nätet som man kan ta hjälp av, där kan man lätt hitta information om vilka muskelgrupper det är man tränar vid olika övningar och hur teknikerna går till.

About Author: admin