Sluta snusa

Det är fullt möjligt att sluta snusa, även om det kanske inte riktigt känns så. En av de viktigaste faktorerna är viljan, du måste själv vilja sluta. Det kan vara jobbigt att bli sugen på snus, men själva suget håller faktiskt kortare än vad man tror. Att snusa är i grund och botten ett beroende och en vana. Snusande har både en negativ effekt på hälsan och din ekonomi, fördelarna med att sluta är många. Det finns hjälp för dig som vill sluta, men i vissa fall så går det även bra att göra på egen hand.

Finns viljan?

Som vi nämnde tidigare så är en av de allra viktigaste sakerna att viljan faktiskt finns där. Det kommer med största sannolikhet inte fungera om man enbart gör det för att någon annan vill det. Däremot så kan det vara bra att försöka sluta tillsammans med till exempel en vän, det går att göra till en tävling eller att man bara har varandra som stöd. Ett bra första steg kan vara att skriva ner en lista med för- och nackdelar, till exempel hur snusandet påverkar dig.

Gör upp en plan

Det kan vara till stor hjälp att planera inför att sluta snusa. Det kan dels ge dig tid att bli sams med tanken om ett snusfritt liv och dessutom så har du tid att förbereda dig. Börja med att bestämma ett stoppdatum som verkligen ska gälla. Nästa sak som kan hjälpa dig är att föra anteckningar över ditt nuvarande bruk. Skriv ner hur många gånger du tar en snus under dagen, vilka tillfällen det var och hur viktig snusen faktiskt var. Något som är vanligt bland snusare är att det i princip sker på automatik när man tar en snus, var varje snus egentligen så viktig? Är du ärlig mot dig själv när du antecknar så är chanserna stora att några snusar egentligen inte hade någon riktig betydelse. En bra början kan vara att skippa dessa redan innan ditt stoppdatum för att trappa ner lite.

När dagen kommer

Börja med att ge bort eller slänga all snus du har hemma kvällen innan, det blir lättare om du inte har en massa frestelser liggandes framför dig. När du börjar din första dag som snusfri så är det bra att äta och dricka regelbundet för att motverka suget. Ät en ordentlig frukost och kläm gärna in mellanmål om det är möjligt. Eftersom att snusandet både är en vana och ett beroende så är det stor chans att man kommer att bli sugen, då ska du försöka hitta på något. Vad du gör spelar mindre roll, det viktiga är att du hittar något som kan föra tankarna bort från suget. Det kan vara att ringa en vän, spela något eller kanske gå på en promenad.

Kom ihåg att ifall du misslyckas så betyder det inte att det är omöjligt att sluta. Alla kan sluta, det är bara en fråga om hur många gånger man behöver försöka, vissa behöver fler försök än andra.

About