Periodisk fasta

DietPå senare tid har det blivit allt populärare med så kallad periodisk fasta, det vill säga man äter lite mindre mat under en period för att därefter återgå till normalt födointag. Att fasta är inget nytt. Inom många kulturer har folk genom tiderna fastat i olika utsträckning och gör så än idag.

Inom kristendom inträffar fastan traditionellt innan påsken. Judarna har Jom Kippur som infaller under oktober månad och inom islam är den stora fastetiden ramadan som pågår under 30 dagar. Inom buddhism och hinduism finns också olika fastetider.
En fasta som det talats mycket om på senare tid är den så kallade 5-2-dieten, vilket innebär att man äter normalt fem dagar i veckan och äter betydligt mindre två dagar i veckan, ofta endast ca 600-700 kcal, vilket motsvarar ungefär två stora tallrikar havregrynsgröt. Ett normalt dagsintag av kalorier ligger på mellan 2000 och 2500 kcal.

Det finns flera fördelar med periodisk fasta och fem-två-dieten. Bland annat så ökar kroppens produktion av tillväxthormon, vilket påverkar fettförbränning och muskeltillväxt. Dessutom så sänks det så kallade IGF-1-värdet, vilket innebär att kroppen istället för att tillverka nya celler börjar reparera de gamla.

En del forskningsrön pekar även på att periodisk fasta hjälper till att förebygga cancer och diabetes samt påverkar tarmfloran på ett positivt sätt.
Man blir även smartare av att fasta då hjärnan producerar fler hjärnceller vid hunger, vilket är rent evolutionärt betingat. På den tiden människan levde som jägare och samlare var man tvungen att vara smart för att hitta föda och på så sätt behövde hjärnkapaciteten förbättras när vi var hungriga.
Dock finns det en del man ska tänka på vid periodisk fasta. Under de dagar man fastar är det viktigt att få i sig bra och tillräcklig näring som främst bör bestå av protein och kolhydrater med ett lågt så kallat GI-värde, exempelvis grönsaker, bär och fullkornsprodukter. Nötter och frön fungerar också alldeles utmärkt då dessa ger en bra mättnadskänsla. Det är viktigt att undvika snabba kolhydrater som bröd, potatis och pasta samt att välja bort så mycket som möjligt av fettet.

Det är även viktigt att inte frossa under de fem dagar man får äta vad man vill utan äta som man brukar, gärna lite nyttigare än normalt.