Lindra smärta

Även om man äter rätt och rör på sig kommer man att ha lite krämpor och smärta emellanåt. Det gäller att veta hur man ska lindra eventuella besvär. 

Innan vi ger våra tips vill vi påpeka att tipsen använda på smärtor som är temporära och inte farliga. Har man akut ont eller blir minsta orolig ska man alltid ringa Vårdguiden eller sitt sjukhus för att få råd från läkare.

  • Akuta skador – om man stukar foten eller råkar ut för andra akuta skador brukar kyla fungera bäst som lindring för att minska svullnaden och så området domnar av lite. 
  • Värk – har man ont på grund av problem med magen eller musklerna, såsom stela muskler, kan man försöka lindra värken genom värme. När man har värk brukar man spänna sig mer, vilket leder till stela muskler vilket leder till mer värk. En värmedyna kan göra under.
  • Träning – att rör på sig kan förhindra och minska ett flertal olika krämpor. Man ökar på blodcirkulationen och frigör endorfiner som får en att må bra. Svaga muskler och ryggbesvär kan förbättras genom fysisk aktivitet
  • Naprapat – har men kroniska besvär i muskler och leder kan man besöka en naprapat som utreder vad felet är och hjälper sedan till att åtgärda problemet. Kan ta flera sessioner innan man är frisk men många mår bättre efter första sessionen.
  • Akupunktur – man använder sig av smala nålar som man sticker ned i huden på platser där man har ont. När man sticker hål på en plats i huden ökas genomblödningen runt området och musklerna får en chans att slappna av. Man brukar rekommendera det mot huvudvärk, inflammationer och för att stoppa rök- och sockersug.

Läs mer om smärtlindring hos Vårdguiden.

About Author: admin