Kosten under graviditeten

Kosten är något som ofta kommer på tal när man blir gravid. Man har säkert hört både bra och dåliga råd när det handlar om detta. Men vet man inte vad som är vad kan man lätt göra sig själv en otjänst. Här tittar vi lite närmare på hur kosten bör se under under graviditeten.

Låt oss börja med att slå hål på myten om ”att äta för två”. Detta är inte det bästa sättet att se på saken. Medan det är sant att man behöver mer näring när man är gravid, behöver man faktiskt inte så många fler kalorier. Under graviditeten blir det alltså ännu viktigare att äta mer balanserad och näringsrik kost.

Rekommendationerna för kosten när man är gravid inkluderar de följande:

  • fisk 2-3 varje vecka, se dock till att välja rätt sort
  • 500 g grönsaker och frukt varje dag
  • omkring 5 dl lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt varje dag
  • kött, kyckling, ägg, linser, ärtor eller bönor varje dag
  • bröd, ris, pasta eller bulgur varje dag, helst fullkornsvarianter
  • nyttigt matfett till matlagningen, gärna innehållande rapsolja

Ju längre in i graviditeten man kommer desto mer näring är det bra att få i sig. Första trimestern räcker det oftast med att ta en extra frukt om dagen. I andra trimestern kan man lägga till både en frukt och ett matigt mellanmål. Slutligen i tredje trimestern kan man lägga till en frukt och två matiga mellanmål om dagen. Ett mellanmål kan då vara något som lite müsli och en frukt eller en fullkornssmörgås med något som leverpastej och ett glas mjölk.

Det kan också vara smart att ta vissa kosttillskott, som järn och folsyra. Kroppen är i extra behov av dessa ämnen under graviditeten för barnets hälsa och utveckling. Dessa kan man bland annat hitta i butiker som tillhandahåller allehanda ting just för gravida.

Naturligtvis bör man se till att undvika vissa ämnen också. Alkohol passerar över barnet via moderkakan, och foster är mer känsliga för detta än man själv är. Detta är anledningen till att man alltid rekommenderas undvika alkohol så snart man tror att man är gravid.

Koffein bör man hålla nere vid en viss nivå. Rekommendationen är att man inte bör överstiga 300 mg om dagen, vilket är omkring 3 stycken 1,5 dl koppar kaffe.

About Author: admin