Komma tillbaka i form efter graviditeten

En graviditet innebär stora förändringar av kroppen. Och när den tiden väl är över försöker ju också kroppen att återställa sig på olika sätt och vis. Även om du varit duktig med att träna under graviditeten kommer fysiken inte direkt vara densamma som innan du blev gravid. Att komma tillbaka i form kan ta tid, men du kan också hjälpa det på traven en hel del.

Vänta åtminstone en vecka

Somliga kan vara ivrig att få komma igång med träningen så snart som möjligt efter förlossningen. Men du bör åtminstone ge kroppen en vecka att återhämta sig, även om förlossningen gick bra. Om du dock fött via kejsarsnitt och läkaren eller barnmorskan har andra rekommendationer till dig ska du ju alltid lyssna på dem först och främst.

Överväg lite extra stöd för magen

Magen är den delen som tar längst tid på sig att återställas helt och du känner nog att musklerna där är ganska slapp. En maggördel kan vara ett mycket bra stöd för magen, speciellt om du födde genom kejsarsnitt. Den kan dock vara bra att ha även till vardags och inte bara vid träning.

Börja med bäckenbotten och mage

Under graviditeten skiftar kroppens tyngdpunkt något. Detta medför extra belastning på en del muskler i kroppen och bäckenbotten är speciellt drabbad av detta. Att börja med bäckenbottenträning är därför varmt rekommenderat. Men du kan även börja träna några magövningar samtidigt. Se bara till att hålla ganska låg intensitet i början.

Tyngre styrke- och konditionsträning får vänta

Som du känner att kroppen börjar återfå lite funktionalitet i veckorna som kommer kan du även gå över till annan träning. Men det ska fortfarande vara på låg intensitet för att inte riskera några skador. Om du funderar på när du kan komma tillbaka till gymmet på allvar och träna som du gjorde innan graviditeten, eller åtminstone i närheten av det, är rekommendationen i regel att du bör vänta 12 veckor, det vill säga fyra månader.

About