Klara dig genom vintern med hälsan i behåll

Under vintern kommer kylan, mörkret och risken för sjukdomar och problem. Just vintern är en problematisk tid för många, vinterkräksjukan drabbar många och andra faller offer för säsongsdepression på grund av mörkret. Hur kommer du genom vintern på bästa sätt?

D-vitamin

D-vitamin får vi främst från solljus och från en del fiskar. Man brukar säga att du bara behöver 15 minuter solsken per dag för att få din dagliga dos. Idag sitter vi på kontor eller jobbar i fabriker hela dagarna, det är mörkt när vi åker till jobbet och mörkt när vi åker hem. Vi får lite solljus och det lilla vi får är också svagt och räcker inte till. Du kan använda kosttillskott för att få rätt mängd varje dag. D-vitamin stärker vårt immunförsvar, reglerar kalcium och fosfat och reducerar högt blodtryck.

Vinterkräksjuka

En del är i princip helt immun mot sjukdomen, andra drabbas varje år och blir kallsvettig så fort det börjar snöa. För att skydda dig mot vinterkräksjukan ska du vara noga med att tvätta händerna under dagen. Använd gärna din egen handduk eller pappershanddukar. Handdesinfektion hjälper inte mot den här typen av sjukdom så du behöver inte gå och sprita händerna dagarna i ända. Se också till att undvika folk som visar symptom på vinterkräksjukan.

Depression

En del drabbas av en depression under höst och vinter. Den är säsongsberoende och leder till att du känner dig trött, nedstämd, lättirriterad och asocial. Det är också vanligt att du blir mer sugen på kolhydrater och socker och därmed går upp i vikt under vintern. Att bli periodvis deprimerad är ingenting farligt och många vet knappt om att de faktiskt lider av detta, symptomen kan vara mer eller mindre kraftiga. En sak som brukar hjälpa är att träna.

About Author: admin