Hur man ska träna och äta för att bli hälsosammare

Genom alla tider har trender och myter kommit och gått kring hur du ska bli hälsosammare. Hur du ska träna och äta för att bli hälsosammare behöver inte vara rena rama grekiskan, allt du behöver tänka på står nedan.

Först måste du definiera ditt mål. Är det att bli mer hälsosam, gå ner i vikt för bättre hälsa eller för en bättre idrottsprestation? Ditt mål har ingen större betydelse för själva processen, men det är viktigt för att du ska veta vad du siktar mot.

Kost och träning vid viktminskning

A och o för ett hälsosammare liv är att utrota intaget av tomma kalorier – alltså chips, godis, läsk, bakelser och liknande. De ger mycket energi men väldigt lite näring, vilket blir en kroppslig belastning. Ersätt de tomma kalorierna med näringstät och proteinrik mat, exempelvis nötter, fisk, yoghurt och kålväxter. Minska intaget av fel kolhydrater, till exempel vitt bröd, och börja ät mer fiberrika kolhydrater som bulgur, grönsaker och matvete. När du vill gå ner i vikt bör energiintaget vara ungefär 500 kalorier mindre än ditt dagliga energibehov. Kombinera kosten med uthållighetsträning, som cykling, skidåkning och powerwalkning för att nå ditt mål. Det måste finnas en balans mellan kost och träning för att nå önskat resultat vilket det enkelt kan finnas genom mycket vardagsmotion, till exempel långpromenader och cykling. Ett par bra dojor gör promenerandet både enklare och bekvämare.

Vad du ska undvika

Att försöka gå ner i vikt genom att endast förändra det du äter är ingen bra idé. Om du inte använder träning som ett medel måste du minska på kosten, vilket endast bereder väg för vitamin- och mineralbrist och prestationsförsämringar. Att syssla med vätskedrivning ger liknande effekt, så låt bli! Hastiga viktnedgångar är inte heller önskvärt då muskelmassan och energiomsättningen ofta får lida.

About Author: admin